Ποια είναι η κατάλληλη διατροφή για ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα;

Η ισορροπημένη διατροφή είναι η βάση για την καλή υγεία, αλλά και για ένα δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα.

Τι εννοούμε όμως λέγοντας Ανοσοποιητικό σύστημα: Είναι το πολύπλοκο δίκτυο ενός οργανισμού που είναι υπεύθυνο για να αμύνεται σε επιβλαβείς παράγοντες, όπως ιούς, βακτήρια και επικίνδυνες χημικές ουσίες.

Πώς συνδέεται η διατροφή με το ανοσοποιητικό;
Σημαντικό ρόλο στην άμυνα του οργανισμού παίζουν -μεταξύ άλλων- τα λευκά αιμοσφαίρια και ορισμένες ουσίες των τροφών που είναι απαραίτητες για τις λειτουργίες που συνδέονται με αυτά. Για παράδειγμα, τα αντιοξειδωτικά (π.χ. οι βιταμίνες A, C, E και το σελήνιο) δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που εισέρχονται στον οργανισμό ή παράγονται σε αυτόν, κάνοντας τα κύτταρα πιο ευάλωτα σε λοιμώξεις και ιώσεις. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συντελούν στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ η έλλειψη φυλλικού οξέος έχει συνδεθεί με τη διατάραξη της ανάπτυξης των λευκοκυττάρων.

Ποια συστατικά δυναμώνουν τον οργανισμό;
Τα κυριότερα συστατικά για την ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού μας είναι:
Βιταµίνη Α Βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, το βούτυρο, το αυγό, το συκώτι, τα καρότα, τις γλυκοπατάτες, τα βερίκοκα.
Βιταµίνες Β12, Β6, φυλλικό οξύ Βρίσκονται στο γάλα, το κρέας, το συκώτι, τους ξηρούς καρπούς, τα δημητριακά, τα κίτρινα φρούτα.
Βιταµίνη C Καλές πηγές είναι τα εσπεριδοειδή, τα ακτινίδια, οι φράουλες, οι πιπεριές, το σπανάκι, το μπρόκολο, οι ντομάτες.
Βιταµίνη Ε Πλούσια σε αυτήν είναι το ελαιόλαδο, τα θαλασσινά, η βρόμη, τα αμύγδαλα, τα φουντούκια.
Μαγνήσιο Υπάρχει στα δημητριακά ολικής άλεσης, το σουσάμι, τους ξηρούς καρπούς, τα όσπρια, τα γαλακτοκομικά, τον τόνο.
Σελήνιο Υπάρχει στα κρέατα, τα θαλασσινά, τους ξηρούς καρπούς, τα δημητριακά ολικής άλεσης.
Σίδηρος Πλούσιες πηγές είναι το συκώτι, το κρέας, τα αυγά, τα θαλασσινά, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τους ξηρούς καρπούς.
Ψευδάργυρος Υπάρχει στα θαλασσινά, τα ψάρια, τα αυγά, το κρέας.
ω-3 λιπαρά οξέα Βρίσκονται κυρίως στα φυτικά έλαια, τα λιπαρά ψάρια και τους ξηρούς καρπούς.

Υπάρχουν άλλες τροφές που ενισχύουν το ανοσοποιητικό;
Εκτός από τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά, υπάρχουν και ορισμένα τρόφιμα που έχουν συνδεθεί με την προστασία του οργανισμού . Το κρεμμύδι, για παράδειγμα, περιέχει κερκετίνη, μια ουσία με αντιφλεγμονώδη, αντιμικροβιακή και αντισηπτική δράση, ενώ το σκόρδο (σε μεγάλες ποσότητες), χάρη στην αλισίνη, έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες και διεγείρει την παραγωγή λευκοκυττάρων. Επίσης, η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων πλούσιων σε «καλά» μικρόβια (προβιοτικά), όπως το γιαούρτι και το κεφίρ, συμβάλλει στη διατήρηση της ισορροπίας της μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου, ενισχύοντας μία από τις βασικές γραμμές άμυνας του οργανισμού. Τέλος, οι ζωικές πρωτεΐνες (π.χ. ψάρια, κοτόπουλο, κόκκινο κρέας) αποτελούν την πρώτη ύλη ώστε ο οργανισμός να συνθέσει τα αντισώματα. Ωστόσο, οι διαιτολόγοι συνιστούν να προτιμάμε το λευκό από το κόκκινο κρέας.

Eαν τρώω τις τροφές που αναφέρονται παραπάνω θα είμαι ασφαλής; Οι βιταμίνες και οι τροφές που αναφέρονται παραπάνω δεν δρουν μεμονωμένα. Αν θέλετε να επωφεληθείτε από τις ευεργετικές τους ιδιότητες η διατροφή πρέπει να γίνει μέρος μιας ισορροπημένης καθημερινότητας, που θα περιλαμβάνει συχνή άσκηση, αρκετές ώρες ξεκούρασης, μείωση στρες και κατανάλωση αρκετής ποσότητας υγρών.

Share this post